top of page

המלצות לסתיו על פי הרפואה הסינית



עונת הסתיו ברפואה הסינית – המלצות לאורח חיים מיטבי ותזונה מתאימה

לפי הרפואה הסינית האדם הינו חלק מהסביבה הטבעית המכתיבה את התנהגותו. כאשר האדם מתאים את עצמו לחוקי הטבע ולתנועתם המשתנה, מתקיימות הרמוניה ובריאות.

הטבע נמצא בהשתנות מתמדת עם המחזוריות של עונות השנה והיממה. אם האדם הולך נגד חוקי הטבע, לדוגמה יוצא החוצה ביום סתווי גשום וקר בלי חולצה ישנו סיכוי גבוה שיתקרר או יחלה.

אכילה והתנהגות בהתאמה לעונות השנה נשארה ידע חשוב בשמירה על הבריאות בתרבות וברפואה הסינית.

הסתיו הוא תקופה של שינוי ומעבר מהקיץ אל החורף, מהתרחבות אל התכנסות. הטבע מתחיל להתכנס – העלים נושרים והפירות נופלים אל האדמה. במסורת החקלאית הסתיו הוא זמן האסיף ואגירת מזון לקראת חודשי החורף הקרים.

סתיו הוא תקופה של מעבר מתזונה קלה וקרירה המתאימה לקיץ לתזונה בונה וחמימה הטובה בחורף.

זהו הזמן לאכול מזון יותר מרוכז, מכנס ובונה, כגון זרעים ואגוזים. לעלות את אחוז הדגנים והמזונות מן החי ולהוריד את אחוז הפירות והירקות הטריים בתזונה.

תנועת הסתיו, תנועה של התכווצות והתכנסות, נקראת תנועת המתכת. האיברים שמייצגים את המתכת הן הריאות והמעי הגס. הריאות הן איבר עדין, שחשוף בקלות להשפעות הסביבה ושומר על איזון עדין בין יובש ללחות, קור וחום. האקלים הסתווי מאופיין ביובש ובמעברים בין חום לקור. פתולוגיות אופייניות בסתיו הן מחלות במערכת הנשימה, התקררויות, אלרגיות, יובש וגרד בעור.



הסתיו קשור ברפואה סינית לאלמנט המתכת ולאיברים – ריאות ומעי גס

ברפואה הסינית האלמנט השולט בסתיו הוא 'אלמנט המתכת' והאיברים שקשורים לעונת הסתיו הם הריאות והמעי הגס. באמצעות הנשימה אנו חשים את הקרירות והצלילות המחודשת שיש באוויר, ואילו המעי הגס הוא האיבר שאחראי על הוצאה של חומרים מיותרים מהגוף – כל מה שהגוף לא זקוק לו, באמצעות הצואה.

המתכת תכונתה סדר וארגון, הגדרת גבולות והגנה על הגבולות. בהתאמה, זו תקופה טובה לסיים תהליכים ופרוייקטים שהתחלנו באביב או בקיץ וליהנות מהתוצאות של העבודה הקשה. במקביל לכך, בסתיו טוב להתחיל בתהליכים פנימיים המתמקדים בגוף ובנפש שלנו.

אנרגיית הריאות היא "להרפות ולשחרר", כך שזהו זמן טוב להרפות מדברים שעוצרים אותנו ולפנות מקום לדברים חדשים להגיע, דברים שיעזרו לנו ללמוד ולצמוח.

מערכת הריאות צריכה להסתגל בתקופה קצרה לשינוי - מקיץ לח מאוד לסתיו שבו יש שינויים תכופים במזג האויר ואויר יבש יחסית. הגוף זקוק לאיזון מבחינה פיזית, הכוללת גם פעילות ותזונה מתאימה לתקופה הזו.

תקופת הסתיו דורשת מאיתנו ריכוז וחיזוק מערכת הריאות והנשימה לקראת החורף. העור, הנחשב ברפואה הסינית לריאה שלישית, נוטה ליובש בתקופה זו ויש להזין אותו בין ע"י שתיית נוזלים רבה יותר ושיפור המזון אותו אנו אוכלים.

בנוסף, האוויר הסתווי טוב גם לאוורר את הבית ורענון החדרים. שינויי מזג האוויר גורמת לחוסר איזון בגוף ויש להקפיד על שמירה מהרוח (wind), שהוא הפתוגן החיצוני המרכזי שגורם לנו להתקררות והצטננות.

ברפואה הסינית עונת הסתיו מתקשרת לתהליכים של התכנסות פנימה והצטמצמות זה הזמן לארגן וללכד את האנרגיה שבנו ואת מחשבותינו שהיו פתוחות ופזורות יותר בעונות החמות ולשים גבולות וסדר – למעשה זוהי הכנה של הגוף והטבע מהמעבר בין החום הממריץ (שיא היאנג) של הקיץ לקור המכווץ של החורף (שיא היין).


רגש אלמנט המתכת: צער

ברפואה הסינית כל איבר קשור לרגש והרגש של הריאה הוא עצב ואבל. צער המתבטא במלואו הוא חיזוק גופני ופסיכולוגי ולכן אין להימנע מצער אלא יש להתמודד איתו בצורה בריאה. התמודדות בריאה עם עצב היא המפתח לאושר ושמירה על איזון בכל תחומי החיים.

הריאות קשורות לחשיבה ברורה ותקשורת, פתיחות לרעיונות חדשים, דימוי עצמי חיובי ויכולת להירגע, להרפות ולהיות מאושרים. אך כאשר הריאות לא באיזון אנשים יחוו דיכאון, קושי בהתמודדות עם אובדן או שינוי, תחושת ניכור ועצב שלא מתפוגג.

הריאות קשורות לתקשורת ולכן אם יש לך קושי לשחרר אנשים מהעבר, זה יכול להצביע על דיסהרמוניה של הריאות.

אחת הדרכים הטובות ביותר לחזק את הריאות היא לנשום עמוק. הדבר הטוב ביותר הוא לצאת החוצה לטיול באוויר הסתיו, למלא את הריאות בשפע חמצן וצ'י (אנרגיה) וליהנות.

סתיו הוא זמן מתאים להתבוננות על החיים, לארגן, לסדר, להיפטר מהישן ולפנות מקום לחדש. באופן מוחשי ורגשי. פעולות ארגון ומיון מה שמיותר מחזקות את הריאות ואת היכולת לשחרר.


מתוך "ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב", שאלות פשוטות, פרק 2:

״בשלושת חודשי עונת הסתיו כל הדברים בטבע מגיעים לשיא בגרותם. הגרעינים מבשילים והקציר מגיע. האנרגיות השמימיות מתקררות, וכמו כן מזג האוויר. הרוח מתחילה לנשוב. זוהי נקודת השינוי או נקודת הציר שבה היאנג מתחלף להופכי לו, היין. על האדם לפרוש לשינה עם השקיעה ולקום עם הזריחה… זוהי העת לאגד את הרוח והאנרגיות, להיות יותר מרוכז, ולא לאפשר לתשוקה להשתולל בחופשיות. אדם צריך לשמור את אנרגיית הריאות במלואה, נקייה ושלווה. הכוונה היא לתרגולי נשימה בכדי להעצים את צ׳י הריאות. כמו כן, על האדם להימנע מעישון ומאבל. דבר זה ימנע בעיות כליה או עיכול בחורף.״


אורח חיים

הימים המתקצרים מזמינים אותנו להאט את קצב הפעילות, להיות יותר בבית בשעות הערב וללכת לישון מוקדם יותר.

שעון החורף המתחיל מוקדם בישראל הוא הזדמנות מצויינת ליהנות משעות האור הראשונות. ליצור התחלה שקטה יותר של היום, לפני הפעילות המצפה לנו.

מומלץ להתחיל את היום עם תשומת לב לנשימה ותרגילי נשימה פשוטים המעודדים הרמוניה ואיזון.

עונת המעבר מזמנת לעיתים קרובות מחלות קלות. נוכל לקבל זאת בברכה, כחלק מן התנודות של העונה. בזמן מחלה ניתן לעצמנו מנוחה, תזונה קלה והזדמנות להרפות מתחים.

נצא לטבע לראות את החצבים הפורחים ואת נדידת הציפורים לארצות החום.


לבוש מתאים בסתיו

בסתיו מתחילה לנשוב הרוח, והרוח ברפואה הסינית היא המקור להרבה מחלות, לכן חשוב להגן על הגוף עם בגדים חמים ובפרט להוסיף צעיף סביב העורף.


תזונת הסתיו

תזונת הסתיו היא תזונה מאזנת. עליה לווסת בין יובש ולחות, חום וקור, התכנסות והוצאה החוצה. כדאי לשים לב לירקות והפירות המבשילים כרגע. לכל אחד מהם אפקט מיוחד בעונה זו

תזונה נכונה בסתיו תשמור על הלחלוחית העדינה של הריאות ותגן על הגוף ממעברי הטמפרטורות החדים. מזון המטיב עם אלמנט המתכת והריאות הינו מזון בעל צבע לבן, מרקם הנע בין יבש ללח, וטעמים חמוץ וחריף.

הטעם החמוץ מעודד את תנועות התכנסות פנימה. החמוץ מכווץ את הנקבוביות, ומונע דליפה של נוזלים. החמוץ מעודד את ההתכנסות של הסתיו בגוף ושומר על הריאות מיובש הסתיו ע״י עידוד תנועת הנוזלים פנימה אל האיברים הפנימיים.

הטעם החריף מעודד תנועה החוצה ולמעלה, ולו יכולת ייבוש של נוזלים. החריף בניגוד לחמוץ, הולך נגד התנועה הטבעית של הסתיו. צריך להגביר את הטעם החריף כאשר בסתיו תנועות התכנסות מוגזמת ופתולוגית. נמליץ על הטעם החריף כאשר נראה ביטוים של עודף נוזלים בריאות, כגון: אסטמה עם הצטברות רבה של נוזלים במערכת הנשימה, אף מנוזל, סינוסיטיס. חריף מומלץ גם במצבים נפשיים של דכאון ודכדוך סתיו.

בתחילת הסתיו הישראלי הימים חמים. הסתיו מאופיין במשב של רוחות חמות ויבשות, המעלות את הטמפרטורות ולעיתים מלוות בסופות אבק. הסתיו מורגש בארצנו רק בחודש אוקטובר, כאשר מתחילה עונת הגשמים. בשנים האחרונות אף נדמה שימי הקיץ מתרבים, הסתיו ועונת הגשמים מתאחרת.


ויסות בין חום וקור

חשוב להתחיל ליצור חום פנימי כבר בסתיו כדי לחזק את הגוף לקראת החורף ולתמוך במערכת החיסון. הנחיה זו מתאימה לרוב האנשים מלבד במצבים חריגים של חום עודף.

זאת נעשה על ידי בישול ממושך יותר של המזון, שימוש במזונות מחממים (למשל: בצל, שום, אגוזים שונים, שמן שומשום) ובתבלינים מחממים, למשל: זנגוויל, כורכום, הל, פלפל שחור, אגוז מוסקט, קינמון, טימין, אורגנו וזעתר.


ויסות בין התכנסות והוצאה החוצה

התנועה הטבעית בסתיו היא התנועה פנימה. איסוף של משאבים חיוניים, כמו בעלי החיים האוגרים מזון לקראת החורף, יחד עם פרידה ממשאבים לא חיוניים כמו השרת עלי השלכת. הטעמים המרכזיים בהקשר זה הם החריף והחמוץ. הטעם החמוץ מכווץ את הנקבוביות, שומר נוזלים בתוך הגוף ומכוון את תנועת האנרגיה פנימה. הטעם החריף פותח נקבוביות, מייזע (= מוציא נוזלים החוצה) ומכוון את תנועת האנרגיה החוצה. לכן יש לצרוך מזונות חריפים במתינות בסתיו. שימוש בשני הטעמים האלה תוך תשומת לב למצב האישי, עוזר לווסת בין שתי התנועות המנוגדות לפי הצורך.


יין ויאנג

ברפואה הסינית הקיץ הוא שיא היאנג (YANG) והחורף הוא שיא היין (YIN). כך שבסתיו הגוף שלנו עובר ממצב יאנגי (פעילות רבה) למצב ייני (קרירות הגוף, פחות פעילות, הסתגרות).


עקרונות כלליים לתזונה

בארצנו ברוב המקומות בסתיו מורגש יובש, ומומלץ לצורך מזונות מלחלים האופיינים לסתיו, כגון: תמרים, שקדים, אנונה, ליים, לימון, פירות האשחר הארץ הישראלי ויוגורט עזים. בתקופת הסתיו אנחנו מוצאים בטבע ובשווקים מזונות נפלאים המעודדים את תנועות ההתכנסות של הסתיו, כגון: חרובים, רימונים, חבושים, גויאבה, זיתים וסומאק.

תפריט מאוזן צריך להכיל את כל הטעמים ושילוב של מזונות מלחלחים ומייבשים. בעונת הסתיו נגביר בתפריט את הטעם חמוץ, חריף ועפיץ ומזונות המשפיעים על איבר הריאות. הרפואה הסינית דוגלת במתן תזונה אישית לכל אדם, ולכן שילוב הטעמים ויחסיות המזונות מלחלחים או מייבשים בתפריט תלויה במצב האישי.


* מומלץ לבשל את המזון ולאורך זמן

* למרידיאן הריאות מיוחס הצבע הלבן וכן מאכלים לבנים תורמים לחיזוקו כמו: בצל, כרישה, שומר.

* מאכלים כתומים עוזרים למערכת העיכול, כמו: גזר, בטטה, דלעת (רצוי במרק).

* שתייה של מרקים ודייסות המעשירים את הגוף בנוזלים. ירקות השורש במרק מחזקות את מערכת העיכול.

* אכילה במידה סבירה של פחמימות אשר מחממות את הגוף.

* הוספה של דגנים, קטניות, בשר ודגים (הודו, עוף, בקר, סלמון) וזרעים לתפריט.

* הפחתה של אוכל קר וגבינות (המייצרים ליחה).

* הפחתה של מזון חריף אשר מסלק ליחה וגורם להזעה ולקירור הגוף.




ביביליוגרפיה:

איריס אקרמן, מטפלת ברפואה סינית, מרכז נו-אה https://nuwa.co.il/autumn-nutrition-in-chinese-medicine/

מירב מזא"ה, מדריכה לתזונה ואורח חיים בריא, מטפלת בשיאצו ובצמחי מרפא. www.meravmazeh.com

מתן אוסטרובסקי תרפיסט שיאצו מומחה

מתן חן מטפל ברפואה סינית מסורתית

Healing with Whole Food

Staying Healthy with the Seasons


קרדיט לתמונה היפה: לאה שקלאר

bottom of page