top of page

עונת הקיץ המאוחר ואיך זה קשור לבריאות שלנו

העונה החמישית לפי הרפואה הסינית – עונת הקיץ המאוחר


עונת "הקיץ המאוחר", היא עונה קצרה, אך מאוד חשובה. עונה זו מייצגת את אלמנט האדמה, המסמל קירקוע, חיבור, שורשים ובית. עונת הקיץ המאוחר היא תקופה של שפע. הפירות בשלים ומוכנים לקטיף הסתיו, מה שמאפשר לאגור מזון לקראת החורף. באופן סמלי, עונה זו מסמלת את התקופה בה אנו קוצרים את הפירות של כל מעשינו, ומניחה את היסודות מהם נוכל לצמוח ולגדול. זו תקופה של הנאה מהיצירה שלנו, הזמן המתאים להיות גאים במעשי ידינו.


בשיעור זום נשאלתי כיצד נוכל לעזור לעצמנו בבעיות של עיכול, והסברתי על הקשר בין העונה הנוכחית, העיכול, ומה אפשר לעשות - מבחינת תזונה ותנועה. מוזמנת לצפות וגם להמשיך לקרוא.


כדאי להכיר את המאפיינים השונים של כל עונה, על מנת להתאים את ההתנהגות המתאימה לתקופה:

סוף הקיץ (הקיץ המאוחר) – אלמנט האדמה, בשלות, קירקוע וחיבור. חזרה לאיזון, הזנה, טיפול, יציבות והשתרשות.

סתיו –אלמנט המתכת. מסתוריות, השלת הישן ומה ששייך לעבר, התמקדות בעיקר. עונת מעבר. סדר בארונות ופינוי חפצים שאינם רצויים.

חורף – אלמנט המים, מסמל עומק, וקשור לחלומות. ההתנהגות המתאימה היא התכנסות פנימה והתמקדות בהזנת הגרעין הפנימי, המקור, הפוטנציאל. הכל מתרחש מתחת לאדמה. אנו נדרשים לסבלנות על מנת לגדל משהו חדש.

אביב – אלמנט העץ, זו תקופה של צמיחה ויצירתיות. פריצה החוצה מהאדמה, כמו העץ המתחדש והטבע המתחדש סביבנו.

קיץ – אלמנט האש הסוער. זו תקופה של פעילות, להיות אקטיבית, להתנסות בחוויות חדשות. קיץ זו התלהבות ואהבה.


ברפואה הסינית לכל אלמנט יש מאפיינים הקשורים לאיברי הגוף, לטעמים, לצבעים ולרגשות. כאשר האלמנט מאוזן, אנו במיטבנו. לעומת זאת, כאשר אותו אלמנט אינו נמצא באיזון, נראה התנהגות לא רצויה.

לחוסר איזון באלמנט האדמה יכולים להיות מספר ביטויים, כמו תחושת עייפות וחולשה, אכילת יתר ועלייה במשקל, כאבים, חשק למזון מתוק (הטעם השייך לאלמנט האדמה) ובעיות עיכול.


כשאנו באדמה שלנו, במובן החיובי, אנו מעניקים בטבעיות ומבלי לעשות חשבון. אדמה לא מאוזנת זה להתחשבן, לבדוק את האינטרסים שלנו לפני שאנו נותנים משהו. אדמה לא מאוזנת הן מחשבות מעגליות שבדרך כלל אינן מובילות לפיתרון, אלא לדאגות ומתח מיותרים.


הטחול והקיבה הם שני האיברים הקשורים לאלמנט האדמה. כמו האדמה המספקת הזנה לכל החיים עליה, כך הטחול והקיבה מספקים הזנה לכל הגוף, ותפקידם לעכל מזון, להעביר אותו הלאה ולהפוך את המזון לשרירים, עצמות, דם ואנרגיה.


הצבעים הקשורים לעונת הקיץ המאוחר הם כתום וצהוב. המאכלים המתאימים הם: תירס, גזר, דלעת, משמש, מלון, ודגנים מלאים כמו מילט, אורז מלא ואמרנט. כולם מזינים את הגוף והנפש, מאזנים את אלמנט האדמה, מסייעים להיפטר מעודף לחות, ומחזקים את המערכת החיסונית לקראת עונות הסתיו והחורף.


אדמה היא השרירים בגופנו, אם הם נוקשים מדי או רפויים. לכן, בנוסף למזון, כדאי לצאת החוצה, לנשום, לשהות על האדמה, לאכול מזון שבושל באיטיות ובאהבה, להאט את הקצב. נרצה להוסיף לחיים סדר ותיחום המאפשרים זרימה, כמו זרימה של נחל בין גדות הנחל. אדמה זה להיות במרכז. מתוך המרכז נוכל לתמוך באחר.


כך שעונת הקיץ המאוחר היא כבר לא הפעילות האקטיבית של הקיץ. כדאי שנאמץ את חוכמת הטבע, נוקיר, נעריך ונהנה מהפירות של כל מעשינו, וכך נוכל להיות מתואמים עם המעברים הבאים של העונות אל הסתיו והחורף שאחריו.


בברכת בריאות שלמה וטובה,

אילה










בתודה למקורות בהם נעזרתי בכתיבת מאמר זה:

אתר דר' יאנג https://www.dryang.co.il/

נעמי גולדברג http://www.maga-na.com

יוסי לוי https://www.yosilevi-clinic.co.il



bottom of page