top of page

הרגלים טובים לבריאות – על פי השעון הביולוגי של הרפואה הסינית



מגיל צעיר התעניינתי בבריאות טבעית, וחיפשתי מידע על אורח חיים התורם לבריאות הגוף והנפש. באופן מקרי גיליתי את תירגול הטאי צ'י בגיל עשרים, אך עברו שנים רבות עד שלמדתי את עקרונות הרפואה הסינית העתיקה, והבנתי שהחיפוש אחר הדרך לבריאות ולטיפוח החיים נעשה בסין כבר משחר ההיסטוריה.


הדרך הקלה ביותר לטפח את הבריאות היא לאמץ הרגלים יומיומיים שתורמים לכך. בהקשר הזה מעניין להכיר את "השעון הביולוגי של הרפואה הסינית" המתאר את זרימת אנרגיית החיים (הצ'י) במרידיאנים (המסלולים) ובאיברים הפנימיים. היכרות עם הידע הזה תעזור לנו לייצר הרגלי חיים נכונים, המתואמים עם השעון הביולוגי והצרכים השונים של הגוף-נפש.



בואי ונתחיל בשעה בה מתחיל היום על פי התפישה הסינית:


3:00-5:00 לפנות בוקר - הריאות

על פי התפישה הסינית, בשעה 3:00 לפנות בוקר חל באופן רשמי המעבר מלילה ליום, כשאנרגיית היין שביקום כולו, וגם בגופנו, מתחלפת עם אנרגיית היאנג. במהלך שעות אלה נמצאות הריאות בשיא תפקודן.

הריאות מסייעות ללב בהזרמת הדם ומחדירות אנרגיה למרידיאנים. אנרגיית הריאות מכונה "הצ'י המגן" והתפקיד שלה הוא למנוע ממחוללי מחלה חיצוניים, כמו וירוסים למשל, לפלוש לגוף.

המנהג הסיני של תירגול טאי צ'י וצ'י קונג בשעות הבוקר המוקדמות, מבוסס על ההבנה שזהו הזמן המתאים ביותר לאפשר לריאות לספוג את האוויר הטרי ולהתחזק.


5:00-7:00 המעי הגס

בשעות אלה אנרגיית המעי הגס בשיאה. בשעות אלה מתרחש תהליך ההתרוקנות של הגוף מכל הפסולת והרעלים, זאת באמצעות ביקור בשירותים. על מנת לעודד את התהליך, מומלץ לשתות לאחר היקיצה כוס מים חמים.

אם הצואה לא מתעכלת ביעילות במהלך עשרים וארבע שעות היממה, הרעלים שבה ייספגו מחדש עם הנוזלים במעי הגס. לכן יש פתגם סיני שאומר "להיות בבריאות טובה זה לאכול טוב, לישון טוב, ויציאה בשירותים כל יום".


7:00-9:00 הקיבה

לאחר לילה ארוך של שינה, הקיבה ריקה והיא זקוקה למזון. בשעות אלה יש לה את היכולת המירבית לנצל את המירב מהמזון אותו אנו צורכים, ולעכל אותו, כל זאת בהשקעה מינימלית של אנרגיה ומאמץ. לכן, חשוב ביותר להקפיד ולאכול בשעות אלו ארוחת בוקר גדולה ומזינה.

בדיוק 12 שעות לאחר מכן, בין השעות 21:00-19:00, הקיבה נמצאת בשיא חולשתה, לכן רצוי להימנע ממזון כבד וקשה לעיכול. אם הקיבה חלשה, זה יכול להתבטא בשינויים בתיאבון, בבחילה או צמא. ובגלל שהקיבה נחשבת לבת-הזוג של הטחול, כשהיא חלשה הטחול לא יכול ליצר מספיק צ'י לכל הגוף.


9:00-11:00 טחול

התפקיד של הטחול ברפואה הסינית שונה מהתפקיד שלו ברפואה מערבית. בסינית, הטחול הוא איבר מרכזי וחשוב במערכת העיכול ובתהליך חילוף החומרים בגוף. לאחר שהקיבה מעבירה אליו את החומרים החיוניים מהמזון, תפקידו להתמיר את מה שקיבל לאנרגיה הנחוצה לנו בתפקודנו היומיומי. מסיבה זו רצוי להימנע מלדחות את ארוחת הבוקר לשעות אלו.

חולשה של הטחול תתבטא בצורך מוגבר באכילת מתוקים, תחושת נפיחות בבטן, עייפות לאחר ארוחה, כאבי ראש, ליחה מוגברת וחולשה כללית.


11:00-13:00 - הלב

הלב אצל הסינים נחשב ל"קיסר" של האיברים הפנימיים ולבית של התודעה והוא מגיע לשיאו בשעות אלו.

ברמה הפיזית, אחראי הלב על זרימתו של הדם בגוף ועל תקינותם של כלי הדם.

ברמה האנרגטית, שולט הלב על התודעה והמודעות הפנימית של האדם ובהירות מחשבתו ולכן אחראי בין השאר על השלווה ועל כניסה טובה לשינה.

הלב נתפס כמשכנו של ה"Shen" – האלמנט המקושר עם המימד הרוחני ומייצג את הנפש, הרגשות, התודעה וכל יתר התכונות הקשורות בתפקודו המנטלי של האדם.

כשתפקודו של הלב תקין, אזי נמצא כי בשעות אלו, יכולות החשיבה, הזיכרון והריכוז שלנו נמצאות בשיאן.


13:00-15:00 המעי הדק

הקיבה, המעי הגס והמעי הדק עובדים ביחד בתהליך העיכול. אחרי שהקיבה העבירה את החומרים החיוניים מהמזון לטחול, היא שולחת את השאריות למעי הדק, שם מתרחש תהליך עיבוד נוסף, הפעם של נוזלים. נוזלים לא חיוניים עוברים לכליות ולשלפוחית השתן (התחנה האחרונה שלהם בגוף) והפסולת עוברת למעי הגס.

על מנת להביא את המעי הדק לתפקודו האופטימלי, מומלץ לאכול את ארוחת הצהריים לפני השעה 13:00.

חולשה של המעי הדק תתבטא בגזים, כאבים בבטן התחתונה שיכולים להקרין גם לגב, נפיחות בבטן ותחושה של אי נוחות.

בהקשר זה מעניין להזכיר את המינהג הרווח בסין, של תנומת צהריים מייד לאחר ארוחת הצהריים. פתגם סיני אומר – "אם לא תישן בצהריים, תתמוטט אחר הצהריים". אנו מכירים את תחושת העייפות לאחר האוכל, אך במערב נוהגים לשתות קפה או לחפש אנרגיה בצורה של משהו מתוק. מומלץ לנסות פשוט להניח ראש ולנמנם, ללא מסכים או טלפונים. באופן זה נוכל לאפשר לתהליך העיכול להתרחש באופן אופטימלי וכך לחזק מלאי האנרגיה שלנו להמשך היום.


15:00-17:00 שלפוחית השתן

שלפוחית השתן אחראית על סילוקה של הפסולת הנוזלית שנוצרה בסיומו של תהליך חילוף החומרים בגוף. שלפוחית השתן היא "בת הזוג" של הכליות, היא אוגרת את השתן המגיע מהן ולאחר מכן מסלקת את הנוזלים העכורים מן הגוף. חשוב להקפיד ולשתות הרבה במהלך שעתיים אלה, ולא להתאפק ולדחות מתן כשהצורך עולה.


17:00-19:00 הכליות

ברפואה הסינית, הכליות נתפסות כאחד האיברים החשובים ביותר בגוף, שכן הן מאחסנות בתוכן את הג'ינג (Jing) האנרגיה המולדת שלנו ותמצית החיוניות. כאשר הג'ינג מתכלה, אנו מגיעים לסיומם של החיים הגשמיים שלנו.

ברמה הפיזית, תפקידן של הכליות הוא לסנן ולנקות חומרים רבים מהגוף ולהפריש את עודף הנוזלים המצטברים בו. בנוסף, הן אחראיות על מערכת הרבייה, העצמות, השיער והאוזניים ושולטות על האיברים והפתחים התחתונים בגופנו. בנוסף הן קשורות לכוח הרצון ומושפעות מפחד.

כאשר אנו מרגישות עייפות, טוב לתת לכליות להתחזק על ידי מנוחה בשכיבה, כמו בערסל, ללא מחשבות ודאגות.


19:00-21:00 מעטפת הלב

מעטפת הלב מתפקדת ככיסוי החיצוני ללב – היא מספקת לו הגנה ושומרת עליו בהיבט הפיסי והרגשי כאחד. בשעה זו של היום רצוי להימנע מפעילות מאומצת ורצוי להתחיל בהכנות לקראת השינה. בשעה זו טוב לשלב פעילות חברתית ומשפחתית, התורמת לשמחה של הלב.


21:00-23:00 תלת מחמם

התלת מחמם (או המחמם המשולש) הוא אינו איבר אלא מערכת אנרגטית המחולקת לשלושה חלקים – המחמם התחתון, המחמם המרכזי והמחמם העליון. תפקידיו של התלת מחמם הם רבים ומגוונים והוא למעשה מקשר בין האיברים השונים בגוף באמצעות ערוצים שונים ומביאם למצב של איזון. ניתן לומר כי התלת מחמם אחראי בעיקר על ויסות זרימתם של הדם, הצ'י והנוזלים בגו וכך הוא מחליף החומרים העיקרי בגוף.

בשעות אלה רצוי להתחיל את שנת הלילה ולהימנע מפעילות גופנית או מכל מצב אשר ישפיע על הרגשות שלנו בצורה קיצונית.


23:00-01:00 כיס המרה

בדומה לרפואה המערבית, כיס המרה הוא מעין תחנת מעבר, שמקבל מיצי מרה מהכבד ומאחסן אותם עד לתחילת תהליך העיכול. הוא נחשב ל"בן זוגו" של הכבד ויחד איתו אחראי על תקינות זרימתם של הצ'י והדם בגוף. ברמה האנרגטית, התפקיד העיקרי של כיס המרה הוא בשיפוט ובקבלת החלטות, ובנוסף הוא קשור לאיכות ולאורך החלומות.


1:00-3:00 לפנות בוקר – הכבד

הסינים אומרים שהכבד קשור ליכולת לתכנן את החיים, וכדי לתכנן צריך לדעת לקבל החלטות (כיס המרה). הכבד ברפואה סינית אחראי לזרימה תקינה של צ'י בכל הגוף, ברמה הפיזית והרגשית.

הוא מסנן ומטהר את הדם והגוף מרעלנים, אחראי לזרימה תקינה של הדם והאנרגיה בגוף ומסייע ללב להזרים לתאים ולאיברים השונים דם נקי ו"איכותי" יותר.

על מנת לדאוג לתחזוקת הכבד ולעזור לו למלא את תפקידו כראוי, רצוי להעשיר את הדיאטה שלנו במזונות ירוקים ועליים, כמו תרד, ברוקולי, קישואים, חסה, וללכת לישון לפני השעה 11 בלילה.



המקורות בהם נעזרתי בהכנת מאמר זה:

אתר הרדיו הסיני: "להסתנכרן עם השעון הביולוגי" מאת China Radio International, תרגום: ליאת סוזנה


לנוחותך צירפתי קובץ להדפסה של מאמר זה - מוזמנת לפתוח ולהדפיס לשימושך

השעון הביולוגי הסיני - אילה גרייצר
.pdf
Download PDF • 175KB




bottom of page