top of page

המלצות לאביב - על פי הרפואה הסינית


האדם בהרמוניה עם הטבע

העיקרון הבסיסי המנחה את הרפואה הסינית הוא הסתכלות על גוף האדם כחלק מהטבע שסביבנו. ההנחה היא שהאדם, כמו הטבע, צריך לחיות בהרמוניה עם חוקי הטבע ועם השינויים המתמידים בעולם: שינויים כמו מחזור היום והלילה, מחזור חילופי העונות וכדומה.

אחת הדוגמאות לכך היא ההתאמה בין מחזור האישה למחזור סיבוב הירח סביב כדור הארץ. השינוי התמידי של מיקום הירח ביחס לכדור הארץ, דומה לשינוי התמידי בגוף האישה, המתרחש בכל יום במשך החודש.

עונת האביב בטבע

ההגדרה של יום תחילת עונת האביב היא היום שבו משך היום והלילה זהים - 21 במרץ - יום הנקרא גם "יום השיוויון האביבי". מיום זה והלאה, למשך חצי שנה, בכל יממה יהיו יותר שעות אור משעות חושך.

נתבונן ונראה מה קורה בטבע בעונת האביב - כל מה שהיה מכונס בחורף, פורץ החוצה - הזרעים שהיו טמונים באדמה נובטים, עלי העצים שהיו בשלכת פורצים החוצה ומלבלבים. האוויר מתחמם והחיות יוצאות ממחסה החורף אל הטבע. נחלים קפואים מפשירים.

בתקופה זו קל להרגיש את עונת האביב סביבנו – הפריחה בשיאה, ויש תחושה של התחדשות, צבעוניות ויופי.

כך גם בגופנו – לאחר ההתכנסות של החורף בתוך הבית, עם החימום והשמיכות, האביב מגיע וזה הזמן המתאים לתת ביטוי לרעיונות חדשים, להתחיל תהליכים, להביא למימוש רעיונות יצירתיים ולעסוק בפעילות גופנית.

עונת האביב מתאימה לשנות את דפוסי הפעולה הישנים אל הרגלים חדשים שכן האביב הוא תקופה של התחלות חדשות.

יסוד העץ, האיברים והרגשות

הרפואה הסינית מקשרת בין העונות לבין יסודות ואיברים בגוף - האביב קשור ליסוד העץ המאופיין בפריצה כלפי מעלה, והאפשרות להוציא מה שטמון בנו מהכוח אל הפועל.

האיברים המשוייכים ליסוד העץ הם הכבד והעיניים. אנו רוצות לשים לב במה אנו מביטות, ולבחור להביט בדברים הטובים, המרחיקים אותנו מהכעס שהוא הרגש השלילי הקשור באנרגיה של הכבד. נשתדל להתרחק מהכעס, ולשמור על מרכז וגישה עניינית ושלווה.

ניקוי כבד והמלצות תזונה

הרפואה הסינית ממליצה על ניקוי כבד בעונת האביב, ולכן כדאי להקפיד על תזונה שמאפשרת לכבד לבצע תהליכי ניקוי וטיהור. מי שמעוניינת בתהליך עמוק, מומלץ שתתייעץ עם מי שמומחה לכך, אך העקרונות הפשוטים שאפשר לאמץ הם - להתחיל את הבוקר עם לימון סחוט במים או בשמן זית, שכן הטעם המשוייך לכבד הוא הטעם החמוץ. הצבע הירוק משוייך לכבד, ונרצה להוסיף ירקות ועלים ירוקים לתזונה. כמו תמיד, ובמיוחד עכשיו כדאי להרבות בשתיית מים.

המלצות התזונה שתמיד כדאי להקפיד עליהן, ובוודאי בתקופה של הניקוי הן, תזונה ללא סוכר לבן, קמח לבן, מטוגנים ושמנים מתועשים. כדאי גם להימנע מארוחות בשעות הלילה.

מומלץ לחזור על תהליך תזונה לניקוי כבד, בכל שנה בעונת האביב, לצורך תחזוקה שוטפת. לאחר הניקוי, אנו חוזרות בהדרגה לתזונה בריאה ומאוזנת, המתאימה לעונה.

עיסוי הכבד

את איבר הכבד אפשר לעסות בעדינות בתנועות המגיעות מצידי הגוף אל המרכז, ובסדרת הצ'י קונג לנשים יש תנועה מיוחדת לעיסוי הכבד - בתנועה זו אנו מעסות מהצדדים למרכז, כאשר אנו מתחילות בחלק העליון של בית החזה, וכל פעם יורדות קצת, עד שמגיעות לעצם הפוביס לאחר 6 עיסויים. חוזרים על התנועה 6 פעמים, ולכן שמה "36 ידיים". תנועה נוספת המועילה לכבד היא תנועה המניעה את הזרימה באופן אופקי, כמו בסדרת האי ג'ין גינג, שבה אנו מוסיפות צליל "ססס" לתנועה. את שתי התנועות הללו אנו מתרגלות בשיעורי הצ'י קונג ואת מוזמנת להצטרף ולהכיר אותן.

שינה ותנועה

במהלך ימי הניקוי חשוב לנוח ולהקפיד על שעות שינה מספיקות. בספר הקלאסי והעתיק של הרפואה הסינית מוצע לפרוש לשינה מוקדם, להתעורר השכם בבוקר ולצעוד בחוץ בזריזות, וכך לספוג את האנרגיה הרעננה והממריצה של העונה.

באביב טוב להתעמל בתדירות גבוהה יותר, אך פעילות קלה בשל ניקוי הכבד. מומלץ להוסיף תנועות של מתיחות גידים ורצועות, שכן הגידים והשרירים קשורים לאספקט של דם הכבד על פי הרפואה הסינית.

להרגיש את האביב

נרצה לטייל בטבע, בפרט בשעות הבוקר המוקדמות. טוב לעבוד בגינה, או לטפח אדניות פורחות בפרחי אביב.

בברכת התחדשות טובה ואביב פורח ושמח,

אילה

714 צפיות
bottom of page