top of page

ההבדל בין צ'י קונג לטאי צ'י צ'ואן


אני נשאלת רבות על ההבדל בין טאי צ'י צ'ואן לבין צ'י קונג, ואכן המתבונן מהצד על אנשים המתרגלים תנועות איטיות, יתקשה להבחין ביניהם. הבלבול בנושא זה, בעיקר במערב, נובע מכך שהטאי צ'י צ'ואן, כאמנות לחימה, הגיע למערב לפני הצ'י קונג, ולכן כשאנו רואים אנשים עושים תנועות איטיות, נקרא לזה טאי צ'י. אך למעשה, הצ'י קונג הוא הרבה יותר נפוץ מאשר טאי צ'י.


הטאי צ'י צ'ואן היא אמנות לחימה המבוססת על אותם עקרונות תנועה כמו הצ'י קונג ואלו אמנויות אחיות. לרוב בשיעורי טאי צ'י נתאמן בתנועות צ'י קונג לצורך "חימום" וחיזוק אנרגטי של הגוף, ולאחר מכן נגיע לתנועות המורכבות יותר. למעשה הצ'י קונג היא האמנות העתיקה יותר, אשר נוצרה לצורך טיפוח הבריאות, לעומת הטאי צ'י צ'ואן שהיא אמנות לחימה פנימית רכה.


בתנועות הטאי צ'י צ'ואן יש יותר קואורדינציה ומודגש בהן תנועות אגן והעברת משקל מרגל לרגל. בתירגול טאי צ'י צ'ואן יש מרכיב חשוב של עבודה בזוגות לתירגול של אפליקציות הלחימה. לכן לימוד הטאי צ'י דורש הרבה יותר תירגול וחזרה על כל תנועה. לימוד תנועות טאי צ'י דורש להגיע לשיעורים לפחות פעמיים או שלוש בשבוע. לימוד הטאי צ'י דורש מהתלמיד תירגול רב על מנת שיוכל לחוש בהשפעה המיטיבה של התנועות.


לעומת הטאי צ'י, תנועות הצ'י קונג הן הרבה יותר פשוטות ללמידה, ולכן ההשפעה שלהן על ריפוי היא כל כך טובה, שכן גם שיעור של שעה בשבוע ישפיע לטובה. צ'י קונג היא השיטה האפקטיבית ביותר, הידועה כיום בעולם, לטיפוח הבריאות ההוליסטית של הגוף והנפש, כאשר אחד מיתרונותיה הבולטים הוא הקלות היחסית של למידת התנועות.


אמנות הצ'י קונג נשתמרה במשך אלפי שנים, ועשתה את כל הדרך ממזרח למערב, תוך שהיא משמרת את סוד הקסם שבה, הכולל תשומת לב וחיבור שלנו אל עצמנו. תירגול צ'י קונג הוא מעין מדיטציה בתנועה, ומכיוון שאנו נעים תוך תשומת לב למה שמתרחש בגוף כאן ועכשיו, וכן אנו מודעים לנשימה כך שהיא נעשית מסונכרנת עם התנועה.


בשנים האחרונות יש מודעות הולכת וגוברת ליתרונות של תירגול מיינדפולנס לשיפור איכות החיים והתמודדות עם לחצים. הצ'י קונג הוא תירגול של מודעות ותשומת לב, הנעשה תוך כדי תנועה. ובכך אנו גם מעניקים לגוף את התנועתיות הטבעית הדרושה לבריאותנו. כך אנו משפרים את היכולת הגופנית שלנו ואת כושר הריכוז, מגבירים את רמת האנרגיה ומטפחים את השקט הפנימי.


מגוון התנועות בצ'י קונג הוא רחב ביותר, אך כולן מדיטטיביות, רכות והרמוניות, ומטרתן זרימה אנרגטית.

440 צפיות
bottom of page