top of page

אורח חיים מיטבי לחורף - על פי הרפואה הסינית




על פי הרפואה הסינית העתיקה, התבוננות במחזוריות של הטבע, תאפשר לנו לדעת מהו אורח החיים שכדאי לנו לאמץ, בהתאם לעונות השנה המשתנות. הטבע פועל במחזוריות קבועה, לכל דבר יש את הזמן שלו והדברים מתרחשים בסדר מסוים.


מעגל החיים המחזורי

את מחזור העונות בטבע, ניתן לראות גם כמחזור חיים המתחיל בלידה, לאחריה יש צמיחה, ואז בגרות, דעיכה ומוות. המחזוריות הזו מתקיימת בכל דבר, וגם אנו חלק ממנה. על מנת להגיע לאיזון עם הסביבה החיצונית והפנימית כשהעונה מתחלפת, גם ההרגלים ואורח החיים שלנו צריכים להשתנות בהתאמה.


הסתיו מסמל דעיכה והחורף מסמל את המוות, אך לא במובן הפיזי והסופי, אלא במובן של השלמת מעגל מחזורי אחד. לאחריו יחל המעגל הבא, בהתחדשות ובפריצה של כוחות החיים והצמיחה באביב.


על מנת שיהיו לנו כוחות חיים לעונה הבאה של האביב, עלינו לפעול באופן מותאם ומיטבי לעונה הנוכחית של החורף.


סימני הטבע

נתבונן בסימני הטבע בחורף - השמש זורחת מאוחר ושוקעת מוקדם. כך גם עלינו לפעול – לקום מאוחר יחסית, אחרי שקרני השמש כבר הספיקו לחמם מעט. ללכת לישון מוקדם, לפני שקר מאוד.


במשך היום נשתדל לפעול באופן מתון, לנוח, להרהר, להזין את האנרגיה שלנו, ולשמור עליה לקראת מחזור החיים הבא שיחל באביב. בחורף נרגיש צורך להתכנס ולהתחמם, וכך עלינו לעשות – להישאר יותר בבית, להזין את הגוף ואת הנפש ולנוח. מומלץ להמעיט בפעילות גופנית, להפחית שעות עבודה, לעסוק יותר בעבודה רוחנית ורגשית, לאכול לאט ומעט יחסית, וכך להקל על מערכת העיכול ושאר מערכות הגוף.


בארצנו האקלים ממוזג יחסית ואנו לא חווים קור קיצוני וממושך כמו בארצות הצפון. אך גם כאן, החורף הוא הזדמנות עבורנו להתכנס, לשמור על החום הפנימי, לחזק משאבים עמוקים ולהגיע מלאי כוחות חדשים לצמיחה המצפה לנו באביב.


בעולם המודרני, יש לנו נטיה לשימוש יתר במשאבים, בין אם אלה משאבי הטבע, או המשאבים הפנימיים שלנו. החורף הוא זמן טוב להאט את קצב החיים ולתת לעצמנו זמן לחידוש המאגרים.

הימים הקצרים והקור שבחוץ, מעוררים רצון להיות יותר בבית, להתכנס פנימה, לאכול יותר ולישון יותר. חשוב לאפשר לעצמנו להיענות לנטיות טבעיות אלה. להאט את מרוץ החיים, ללכת לישון מוקדם, לקום מאוחר, להיות יותר עם המשפחה ולאכול אוכל חם ומבושל. פעילות גופנית עדיין מומלצת, אך כדאי להימנע מפעילות אינטנסיבית ומהזעה.


מבחינה נפשית זה זמן טוב להתבוננות פנימית, לחיבור לרצון העמוק שלנו, ולהמתנה לצמיחה חדשה.

הדרך שלנו להתגבר על מחוללי המחלות הנפוצים בחורף, היא לחזק ולתמוך במערכת החיסונית. החיזוק החיסוני כולל שני מישורים: מעגל הנפש והמעגל הפיזי. מעגל הנפש הוא להקיף עצמנו בתמיכה, חום ואהבה – בבית, בחברה, בעבודה או בבית-הספר. השקט והאיזון הפנימי מהווים גורם חשוב במניעת המחלות.


המעגל הפיזי כולל פעילות גופנית נאותה, המייצרת תנועה וחימום אך נמנעת מהזעה וממאמץ מוגזם - במיוחד בתקופת החורף. לכך יש להוסיף שעות שינה מספיקות ונינוחות, שכן עייפות מרובה עם חשיפה לקור מחלישים את המערכת החיסונית. תזונה מתאימה לחורף תתמוך במערכת חיסונית איתנה.


שמירה על איזון בין המעגלים הינה סוג של הגנה על בריאותנו. אך עם זאת, כשבאה המחלה, נקבל אותה כזמן למנוחה והתכנסות, כעת של שקט, כעת של מעבר לקראת הבאות.

מאפייני החורף - Yin ומים

המאפיינים של עונת החורף הן אנרגיית ה-Yin ומים – Yin מכוון אותנו לפאסיביות, למנוחה ולהתבוננות פנימית. אלמנט המים קשור לכליות, לשלפוחית השתן ולבלוטת יותרת הכליה (האדרנל). כל אלו אחראים על חילוף החומרים של נוזלים בגוף, קשורים לבריאות העצמות, לפוריות ועוד.


הכליות

אנרגיית הכליות היא חשובה ביותר ברפואה הסינית, ולכן גם בתירגול הצ'י קונג יש תנועות ועיסויים מיוחדים שמטרתם לחזק את הכליות. בכליות מאוכסן הג'ינג שהיא תמצית החיים שלנו, האנרגיה המזינה והטהורה ביותר. הכליות מזינות את העובר לפני ואחרי הלידה ובכך אחראיות על גדילה והתפתחות. בנוסף, הן מייצרות את החומר שממלא ומזין את העצמות בגופנו, ממלא את חוט השידרה ואת קרומי המוח (לפי הרפואה המערבית זהו מח העצם).


לכליות תפקיד מרכזי בשליטה על משק הנוזלים, הן מכונות "שער הנוזלים" שנפתח ונסגר על-מנת לווסת את כמותם. הן שולטות בפתחים התחתונים ושולחות יאנג לשלפוחית השתן על מנת לייצר, לאגור ולהפריש שתן. הן מאדות נוזלים טהורים שעולים מעלה לכיוון הריאות.


איבר החישה שאליו הכליות נפתחות הן האוזניים, ויש קשר הדוק בין חוש השמיעה ואיכותו של הגי'נג. לכן, ככל שמזדקנים מתחילות תופעות של ירידה בשמיעה. גם השיניים והשיער מוזנים על ידי הג'ינג ולכן גם הם מושפעים מירידת הג'ינג עם ההתקדמות בגיל.


הכליות מכילות בתוכן את ה-ZHI שזהו כוח הרצון ההתמדה, הכוח המנטלי, הפוטנציאל, המאפשר חשיבה גבוהה ומצוינות.


כיצד עלינו לפעול בעונת החורף

חורף הוא העונה הקשורה לכליות. בחורף תפקיד הכליות לאגור אנרגיה, כך שתספיק לנו לכל השנה. אך מצד שני, הכליות רגישות לקור, והן יכולות להיחלש בקלות בעונת החורף. לכן בחורף חשוב להתלבש היטב, ובעיקר להגן על איזור הכליות והגב התחתון מפני הקור.


גורמים שיכולים להחליש את הכליות הם לדוגמא - כאשר אנו עובדים קשה מידי, עושים יותר מדי פעילות גופנית, לא אוכלים בצורה טובה, או לא ישנים מספיק. כך אנו מבזבזים אנרגיה, בתקופה שבה עלינו למלא ולאגור אנרגיה.

אם אנו מתישים את עצמנו בחורף, זה עלול להזיק לכליות יותר מאשר בכל עונה אחרת. התוצאות בטווח הקצר עלולות להיות תחושה תמידית של קור, כאבי גב תחתון, עייפות, דחף מיני נמוך, מערכת חיסונית חלשה מבחינה פיזית ופחד מבחינה רגשית. בטווח הארוך נשלם את המחיר בעונה הבאה של האביב, כאשר לא תהיה לנו האנרגיה הדרושה להתחדשות, פריצה וליבלוב.


התזונה בחורף

בחורף נרצה לאכול באופן התומך ומקל על הגוף בתהליך העיכול. כך נפיק יותר אנרגיה מהאוכל, נזין את הכליות ונחמם את הגוף. מזונות מתאימים לחורף הם מאכלים מבושלים בבישול ארוך, כמו מאכלי קדירה, בשר, ירקות שורש (בטטה וגזר), שום ובצל, ירקות ירוקים ועליים, קטניות כמו שעועית שחורה וכוסמת, תבלינים מחממים (ג'ינג'ר, ציפורן וקינמון).


אכילה של מזון קר, מגדילה את הקור בגוף, ומערכת החיסון תהיה עסוקה בחימום הגוף, במקום לבצע תהליכי ריפוי והגנה מפני מחלות.

בחורף, רוב הצמחים שומרים את המשאבים שלהם מוגנים מהקור בשורשים או בזרעים. אלה הם חלקי הצמח העיקריים שנאכל בעונה הזו. שורשים כגון – גזר, תפוח אדמה, בטטה, סלק, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי ובצל, מלאים במקורות אנרגיה, בויטמינים ובמינרלים.


זרעי הקטניות, בעיקר הכהים – שעועית שחורה, שעועית אזוקי ועדשים שחורים, עשירים בחומצות אמינו, בברזל ובמינרלים אחרים. ואגוזים, שגם הם זרעים, כגון – אגוזי מלך, ערמונים ושומשום שחור עשירים בחומצות שומן חיוניות וויטמינים.


גם ביצים, בשר ודגים מספקים, לאלו שאוכלים אותם, חלבון, שומן ומינרלים בשפע. בחורף מומלץ להרחיב את מקומם של המזונות האלו בתפריט שלנו.


לפי הרפואה הסינית, הכליות הן האיבר המייצג את החורף. על מנת לחזק את הכליות, לפי ההבנה הסינית, אנו זקוקים לחומרי גלם עשירים – שמנים איכותיים, מינרלים, וחלבונים. בהבנה המערבית אנו מבינים זאת דרך הבנת תפקודיה של בלוטת יותרת הכליה (בלוטת האדרנל). בלוטה זו מייצרת הורמונים המווסתים תפקודים רבים ומהותיים בגוף. על מנת לייצר הורמונים אלה הבלוטה זקוקה לחומרי הגלם העשירים.


טוב להאריך את זמן הבישול - הבישול הארוך מאפשר למזון לאגור חום, להתרכך היטב ולהיספג טוב יותר במערכת העיכול.

גם תבלינים מחממים, אך לא חריפים מדי, יכולים להוסיף חום למזון ודרכו לגופנו. תבלינים כגון: מלח, רוטב סויה אמיתי, מיסו, שמן שומשום, קינמון, הל, אגוז מוסקט ועוד.


לסיכום, חיים בריאים הם אלו המתואמים עם עונות השנה והטבע, וככל שנשים לב לכך ונתאים את אורח החיים שלנו מבחינת פעילות פיזית ומנטלית, מנוחה ותזונה, כך נאפשר לגופנו לבצע את מה שהוא נועד לעשות מטבעו – לשמר את בריאותנו ולהעניק לנו את אנרגית החיים הדרושה לנו על מנת לפעול בעולם.


אני מודה למקורות הבאים בהם נעזרתי בהכנת המאמר:

מירב מזא"ה, www.meravmazeh.com

www.dryang.co.il

www.enerchi.co.il

טלי בר, news.antro.org.il

זיו אלקלעי, www.zivmedica.com










bottom of page