top of page

לזכרו של המורה היקר מאסטר פונג הא


מאסטר פונג הא ואני בסדנה בקליפורניה בשנת 2018

המורה היקר שלי, מאסטר פונג הא, הלך לעולמו רגע לפני כניסת השנה החדשה תש"ף, כשהוא בן 82 במותו. את פונג היכרתי לפני כ-25 שנה, והוא האדם והמורה שלמדתי ממנו את הדברים החשובים ביותר. פונג דיבר על להיות בשיווי משקל, להרגיש נוח, לעשות מה שטוב, לא להיות רציניים מידי, ליהנות יותר בחיים וגם בעבודה, להכיר את הטבע שלי ולהיות מתואמת עם מה שאני. פונג לימד אותנו תירגול של מדיטציה בעמידה שהיא הבסיס של להכיר את עצמי ואת שיווי המשקל שלי. הבת שלו כתבה - להיות עם פונג זה להרגיש אהבה, ובאמת כל מי שהיו סביבו הרגישו אהובים, ולכן מושלמים כפי שהם, מבלי צורך לעשות שום דבר. יש עוד הרבה דברים לכתוב, והרבה ציטוטים שראויים לפירסום. למשל ציטוט של פונג "לעשות טאי צ'י זה להביא לאיזון, כמו האיזון שיש ביקום, אם מישהו כועס עלי - לרכך אותו, אם מישהו עצוב - לשמח אותו, זה טאי צ'י".


בראיון משנת 2006 עם Celedra Gildea, פונג נשאל - "איך אתה, בחיי היום יום שלך, מוצא דרכים להתחבר עם קדושה?". ותשובתו היתה:

"אני אדם פשוט מאוד, עבורי לדמיין מה זה דבר קדוש זה אומר – להיות כאן ! אמנם אני כאן כל הזמן, אך לא תמיד אני מודע לכך. רוב הזמן אני עסוק בפעילויות היום יום ולכן אני לא במודעות. ואז, אני משתדל רק להיות בהווה, להיות כאן. זה גורם לי להרגיש שמח, להיות במחשבות חיוביות, מרוצה, עבורי זה הדבר הקרוב ביותר לקדושה... אני תמיד נמצא, אך רוב הזמן אנחנו חושבים על דברים אחרים, על מה שצריך לעשות, במי צריך לטפל. ואז אני לא נמצא במודעות לרגע המקודש הזה.

לכן קבעתי לעצמי בכל בוקר לעשות את התירגול שלי. התירגול גורם לי להיות במודעות, זה תירגול של מדיטציה ושל טאי צ'י. ואז אני יותר מודע מאשר בזמנים אחרים. אני רק עומד או יושב, עושה כלום, רק נמצא".

המראיינת מבקשת מפונג להדגים את התירגול של העמידה ופונג מדגים ומסביר:

"תירגול של "עמידה" זו עמידה טבעית, נוחה.

1. בשלב הראשון - להיות בנוחיות, להביא להרמוניה את הגוף, לעצום עיניים

2. בשלב השני - להביא להרמוניה את הנשימה, זה הדבר היחידי שנעשה בהווה

3. בשלב השלישי - להביא להרמוניה את המחשבות, לאפשר למחשבות לזרום הלאה, ואז לחזור לשני השלבים הראשונים

זה לחיות את הנצח האמיתי. עכשיו זה הנצח, אין כל זמן אחר לנצח, מבחינה חיצונית – זו רק עמידה.

מכיוון שאני מגיע מתחום של אומנויות לחימה, אני עושה את התירגול של המדיטציה בעמידה, ובכך גם מפתח את חוש שיווי המשקל שלי. אך אפשר גם לשבת, או לשכב, בתירגול הזה של הרגע הנוכחי. זה תירגול של להיות מה שאני, בכל זמן ובכל מקום, בכל מצב".


הראיון המלא




בסרטון הבא, שצילם דני יריב בסדנה בינואר 2019, מאסטר פונג הא מדבר על כך שמה שאנחנו מתרגלים, אנחנו לומדים להכיר ולדעת. כאשר אנחנו מתרגלים את שיווי המשקל שלנו, אנחנו לומדים להכיר אותו. פונג חזר והדגיש שהוא אינו דוחף את בני הזוג שאיתם הוא מתרגל, אלא הוא רק שומר על שיווי המשקל שלו.


וכאן קטע קצר ששודר בטלביזיה הישראלית וצולם בגן הורדים בשנת 1995. ניתן להרגיש את הנעימות של פונג כאשר הוא מסביר בפשטות את עקרונות התירגול.



ולסיום, צילום של תירגול "סרגל טאי צ'י", של מאסטר פונג הא מתרגל יחד איתי, בסדנה בכרתים בשנת 2014. על התירגול הזה כתב פונג: "תרגול בעזרת סרגל הטאי צ'י לא נראה מרשים. למעשה, רוב הדברים האמיתיים אינם נראים מרשימים במיוחד. זהו תרגיל מאד פשוט, אשר עובד על דברים בסיסיים ביותר: על הגוף, על המודעות ועל הנשימה".



כך היה פונג, מאסטר ענק שתמיד הדגיש שהוא עצמו אדם פשוט, שככל שהתירגול הוא פשוט יותר, כך הוא יותר ישים בחיים שלנו, ואדם שאיפשר לכל אחד להרגיש הכי טוב והכי אהוב, ללא תנאי.

יהי זכרו ברוך

bottom of page